Обладнання:

РРО: хто заплатить за цікавість податківців?

Вперше можливість звітування перед податківцями про обсяг розрахункових операцій, проведених у готівковій або безготівковій формі, дротовими або бездротовими каналами зв'язку було передбачено Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України» від 02.12.2010 р. № 2756-VI (далі – Закон № 2756). Проте ця норма досить довго чекала свого часу. І от нарешті «електронна стрічка» вистрелила! Починаючи з 1 січня 2013 року чиновники з Міндоходів отримали можливість бачити на своєму сервері електронні копії розрахункових документів, що зберігаються в пам'яті касового апарата або приєднаного до нього модему. Причому така звітність надходить до них в автоматичному режимі один раз на добу від кожного суб'єкта господарювання, що має в своєму арсеналі касовий апарат.
За словами міністра доходів і зборів України Олександра Клименка, «нові норми ... не передбачають додаткових обов'язків для суб'єктів господарювання, а лише змінюють старий порядок подання звітності. Замість подання звітності на паперових носіях один раз на місяць не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця передбачене подання в електронному вигляді дротовими або бездротовими каналами зв'язку. Основна мета прийняття нових норм – створення більш комфортних умов для суб'єктів господарювання. По-перше, застосування передачі інформації в електронному вигляді до органів ДПС надасть можливість платникам податків зекономити час. По-друге, це дасть можливість суб'єктам господарювання зменшити витрати на утримання касової техніки за рахунок відсутності необхідності друкування паперової контрольної стрічки та її зберігання протягом трьох років, у чому більше не буде потреби. По-третє, використання електронної контрольної стрічки призведе до значного скорочення перевірок платників податків».
 
Хто повинен застосовувати РРО?
Нагадаємо, у преамбулі до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.97 р. № 265/95-ВР (далі – Закон про РРО) зазначено, що дія його положень поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їхні господарські одиниці, на представників (уповноважених осіб) таких суб'єктів, які здійснюють розрахункові операції у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг у готівковій та/або безготівковій формі. Підприємство вважається торговельним чи підприємством громадського харчування, якщо у його статуті основним видом діяльності визначено саме торгівлю чи громадське харчування і якщо воно провадить діяльність відповідно до вимог Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування населення, що затверджені постановою КМУ від 15.06.2006 р. № 833 (далі – Порядок № 833). Відповідно до п. 3 Порядку № 833 торговельну діяльність суб'єкти господарювання провадять у сфері оптової і роздрібної торгівлі та ресторанного господарства. Основний вид діяльності визначається за першим номером, зазначеним у Реєстраційній картці про включення відомостей про юридичну особу, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців (форма № 6), затвердженій наказом Мін'юсту України від 14.10.2011 р. № 3178/5.
 
Картка чи готівка?
Відповідно до положень Закону про РРО суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) під час продажу товарів у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов'язані:
– проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО із роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
– видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу чи відмовляється від неї, розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.
Згідно з п. 15 ст. 3 Закону про РРО особа, яка здійснює розрахунки у готівковій формі, зобов'язана надавати покупцеві чек, накладну або інший документ, що підтверджує перехід права власності на товар, тільки на вимогу такого покупця. Звісно, це не звільняє продавця від проведення операції через РРО та роздрукування відповідних розрахункових документів згідно з п. 1 ст. 3 Закону про РРО.
Щодо розрахункових операцій у безготівковій формі (за допомогою платіжних карток), то Мінекономрозвитку в листі від 07.05.2013 р. № 3502-06/16081-12 зазначило, що суб'єкти господарювання, які згідно із законом використовують РРО, повинні перейти на обов'язкове приймання електронних платіжних засобів для здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги). При цьому в документі звертається увага на те, що суб'єкт господарювання зобов'язаний забезпечити можливість використання спеціальних платіжних засобів під час здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) відповідно до законодавства.
Але при цьому законодавство не встановлює обов'язку щодо використання електронних платіжних засобів для здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) суб'єктами господарювання, які не застосовують РРО.
До речі, платіжний термінал, за допомогою якого покупці розраховуються банківськими картками, не вважається РРО. Під час здійснення розрахунків через платіжний термінал за допомогою банківської картки продавець зобов'язаний провести отриману суму коштів через РРО та видати покупцеві розрахунковий документ.
 
Нові законодавчі вимоги
На виконання вимог Закону № 2756 було розроблено Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у РРО та модемів для передачі даних, які затверджено наказом Мінфіну від 08.10.2010 р. № 1057 (далі – Вимоги). Стосуються вони, насамперед, виробників РРО та модемів.
Технічно переобладнати свій РРО суб'єкти господарювання повинні так, щоб передача даних в електронному вигляді стала можливою. Є два варіанти, обидва можна реалізувати через Центр сервісного обслуговування (ЦСО).
Варіант перший – придбати в ЦСО РРО нового покоління, вже розроблений відповідно до Вимог. Варіант другий – модернізувати наявний у вас РРО, тобто встановити на нього модем. До речі, модернізувати РРО мусять ті, хто згідно з п. 7 ст. 3 Закону про РРО подаватиме звітність дротовими або бездротовими каналами зв'язку, на інших осіб Вимоги не поширюються.
Спосіб, у який суб'єкти господарювання повинні звітувати перед податківцями, залежить від того, яким видом РРО вони користуватимуться. Чи це будуть електронні копії розрахункових документів, чи інформація про обсяг розрахункових операцій, чи традиційний для багатьох звіт за формою № ЗВР-1.
Нагадаємо, після запроваджених нововведень до суб'єктів господарювання ставляться такі вимоги стосовно звітності щодо розрахункових операцій (п. 7 ст. 3 Закону про РРО):
– суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо), у разі продажу товарів (надання послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані подавати до органів ДПС звітність, пов'язану із застосуванням РРО та розрахункових книжок, не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця, якщо цей пункт не передбачає подання інформації дротовими або бездротовими каналами зв'язку;
– суб'єкти господарювання, які використовують РРО, що створюють контрольну стрічку в електронній формі, або електронні контрольно-касові реєстратори, що створюють контрольну стрічку у друкованому вигляді, повинні подавати до органів ДПС дротовими або бездротовими каналами зв'язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам'яті РРО або в пам'яті модемів, які до них приєднані;
– суб'єкти господарювання, які використовують РРО, що створюють контрольну стрічку у друкованому вигляді, за винятком електронних контрольно-касових реєстраторів, повинні подавати до органів ДПС дротовими або бездротовими каналами зв'язку інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, яка міститься в їхній фіскальній пам'яті.
 
Z-звіт отримано?
Форму та зміст інформації, яка роздруковується через РРО (що засвідчує успішну або неуспішну передачу даних), регламентує документ під назвою «НСМЕП. СУПУТНІ ПРОЕКТИ. Технологія зберігання і збору даних РРО для ДПС. Протокол передачі інформації», що базується на наказі Мінфіну від 08.12.2012 р. № 1057 «Про затвердження Вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у РРО та модемів для передачі даних та Порядку передачі електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків РРО дротовими або бездротовими каналами зв'язку до органів державної податкової служби».
У цьому документі чітко визначено, у якому вигляді, як і коли має друкуватися повідомлення про отримання контрольно-звітної інформації сервером Міндоходів. За інформацією, надрукованою РРО, користувач може визначити, що податківці отримали дані. Зазначені повідомлення друкуються лише у разі успішного отримання даних адресатом. Отже, побачивши на чековій чи контрольній стрічці надруковану інформацію, користувач може бути впевнений, що дані було доставлено.
Штрафні канікули
Чиновники із Міндоходів у своєму роз'ясненні від 01.07.2013 р. наполягають на тому, що нові законодавчі вимоги «не вводять додаткових обов'язків для суб'єктів господарювання, а лише змінюють старий порядок подання звітності. Так, замість подання звітності на паперових носіях один раз на місяць не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця передбачено її подання в електронному вигляді дротовими або бездротовими каналами зв'язку».
Наразі діють так звані штрафні канікули. Проте не слід забувати, що з 1 січня 2014 року набирає чинності п. 9 ст. 17 Закону про РРО, яким передбачено фінансові санкції (див. п. 10 таблиці) для суб'єктів господарювання, які не подаватимуть до органів ДПС звітності, пов'язаної із застосуванням РРО, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з РРО дротовими або бездротовими каналами зв'язку в разі обов'язковості її подання.
Загалом підключення РРО до системи зберігання і збору даних дротовими або бездротовими каналами зв'язку податківці розпочали ще 1 січня 2013 року. Наразі процес триває. Тож на адаптацію до нових умов у суб'єктів господарювання не так багато часу – до закінчення штрафних канікул лишилося два місяці.
 
Таблиця. Перелік порушень ведення касової дисципліни та розміри фінансових санкцій, що застосовуються у разі їх виявлення
 
№п/п Зміст порушень Розмір штрафу  Підстава 
1
Встановлення протягом календарного року в ході перевірки факту:
– проведення розрахункових операцій з використанням РРО або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг);
– непроведення розрахункових операцій через РРО з фіскальним режимом роботи;
– невідповідності суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, зазначеній у денному звіті, а в разі використання розрахункової книжки – загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня;
– нероздрукування відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об'єкті такого суб'єкта господарювання
За порушення, вчинене вперше, – 1 грн.;
вчинене вдруге – 100 % вартості товарів (послуг), проданих з порушеннями, встановленими цим підпунктом;
за кожне наступне вчинене порушення – у п'ятикратному розмірі вартості товарів (послуг), проданих з порушеннями, встановленими цим підпунктом
П. 1 ст. 17 Закону про РРО
2
Невикористання під час здійснення розрахункових операцій у випадках, визначених Законом про РРО, розрахункової книжки або використання незареєстрованої належним чином розрахункової книжки чи порушення встановленого порядку її використання, або незберігання розрахункових книжок протягом встановленого терміну
20 нмдг* (340 грн.) П. 3 ст. 17 Закону про РРО
3
Невиконання щоденного друку фіскального звітного чека або його незберігання
20 нмдг (340 грн.)
П. 4 ст. 17 Закону про РРО
4
Якщо контрольну стрічку не надруковано або не створено в електронній формі на РРО, не збережено контрольну стрічку протягом трьох років або виявлено спотворення даних про проведені розрахункові операції, інформація про які міститься на контрольній стрічці, створеній в електронній формі
10 нмдг (170 грн.)
П. 5 ст. 17 Закону про РРО
5
Проведення розрахункових операцій через РРО без використання режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості
5 нмдг (85 грн.)
П. 6 ст. 17 Закону про РРО
6
Порушення встановленого у п. 1 ст. 9 Закону про РРО порядку проведення розрахунків через каси підприємств, установ і організацій, у яких ці операції повинні проводитися з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і засвідчених печаткою у встановленому порядку, або у разі порушення порядку оформлення розрахункових і звітних документів під час продажу проїзних і перевізних документів на залізничному (крім приміського) та авіаційному транспорті
10 нмдг (170 грн.)
П. 7 ст. 17 Закону про РРО
7
Застосування під час здійснення розрахункових операцій РРО, до конструкції чи програмного забезпечення якого внесено зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника, за умови відсутності чи пошкодження пломби центру сервісного обслуговування
100 нмдг (1700 грн.)
П. 8 ст. 17 Закону про РРО
8
У разі виявлення у суб'єктів господарювання факту реалізації товарів, не облікованих у встановленому порядку
Подвійна вартість товарів, які не обліковані за місцем реалізації та зберігання, за цінами реалізації, але не менше ніж 10 нмдг (170 грн.)
Ст. 20 Закону про РРО
9
Порушення встановленого Законом про РРО порядку виконання операцій з купівлі-продажу іноземної валюти (стосується уповноважених банків і суб'єктів господарювання, які провадять свою діяльність на підставі агентських угод з уповноваженими банками)
Від 100 до 500 нмдг (1700 – 8500 грн.)
Ст. 18 Закону про РРО
10
Неподання до органів державної податкової служби звітності, пов'язаної із застосуванням РРО, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з РРО дротовими або бездротовими каналами зв'язку, в разі обов'язковості її подання
10 нмдг (170 грн.)
П. 9 ст. 17 Закону про РРО
* Нмдг – неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Автор: Ірина Сериця (Економіст)
«Справочник экономиста», жовтень 2013 р., № 10 (118), с. 83